PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, January 27, 2016

Kebun Bandarku..

Assalamualaikum

Kalau nak tau..aku mmg sgt minat berkebun..tanam sayur..dulu cita-cita aku nk jadi petani moden..boleh ke?alahai..mmg minat tanam sayur-sayuran sendiri..mungkin jugak masa kecik2 dulu abah selalu tanam sawi..kangkong..bendi..cili padi..labu sendiri kot..pastu bila dapat hasil..keseronokan tu mmg xdapat dinilai..

Sejak duk umah sendiri..kalau nak goreng bihun atau mee di hujung minggu tu kena la beli seikat kangkong..pakai skit..pastu layu dalam peti ais..pastu aku decide nak tanam kangkong sndiri..bersilat dgn incik suami suruh dia carikkan tanah bubuh kat kwsan blkang umah..last-last menjadi jugak kebun kecikku itu..

Antara pokok yang aku tanam ialah kangkong (senang nak hidup), daun bawang, pandan, serai, halia dan rosselle..

Inilah hasilnya..


Bila pokok bawang dah tua...dapat jugak bawangnya...sukanya..hasil bawang sendiri..first time in my life..walaupun 7 ketul je namun perasaannya mmg nak lompat-lompat..hahaha...sgt best!!lain kali tanam byk2 pokok bawang so xperlu beli bawang lagi...lehhh??tanah kecik je pun..


Hasil kangkong...leh buat kangkong goreng belacan...

Berbudi pada tanah mmg xrugi kan...hasilnya mmg sgt berbaloi..skrg ni aku tgh tanam kangkong sesi ke 2..sesi pertama dah tua dan dah byk kali tumbah pucuk baru..last2 aku buang dan tanam baru dalam pasu..nnt kita tgk hasilnya tau...

Okbai

Nota Kaki: Yahooooo...hari ni incik asben balik drp outstation!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts