PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Friday, November 2, 2012

Situasi Memanik....

Assalamualaikum...

Daripada pagi tadi duk fikir apa yang nak dituliskan di sini...2 hari ni agak stress skit memikirkan tentang aktiviti memanik...

Bila datang baju yang mempunyai due date...alahai..mmg berat hati nak ambik...sebab aku tau masa aku camner....sentiasa sibuk...kul 12 tengah malam dah nak tido...bukannya leh berjaga sampai kul 3-4 pagi untuk pulun menjahit...kerja memanik ni kerja sampingan di kala kebosanan duk depan TV je sebenarnya..


Due date yg singkat ditambah lagi dengan kehendak pelanggan yg mahukan yang terbaik untuk bajunya mmg sgt memeningkan...cabarannya menjahit manik sgt byk..ini situasi yang aku alami laa..orang lain aku xtau la camner...antaranya ialah :

1. nak memilih corak jahitan...nk kena tengok gak material kain tu..contohnya kalau kain shiffon dijahit crumble mmg boleh tapi xleh nk sarat sgt..pastu kena fikir nk tampal kain gam ataupun tidak...

2. lepas dh dpt corak yang sesuai..nk kena fikir lak bahan memanik yang nak digunakan...nk guna pearls, shj ke atau nk campur labuci, batu dan lain-lain atau tidak...

3. pemilihan warna...alahai..yang ni nampak senang..tapi realitinya...mmg mau muntah dibuatnya...warna mesti betul2 maching...certain pelanggan xsuka kalau dicampur dgn warna yg kontra...tapi aku cuba untuk combine warna yg biasa dilihat setiap hari bersesuaian dgn bahan memanik yang digunakan.

4. bila dah start menjahit tu..kita leh nampak kadang2 warna jadi janggal skit atau tenggelam..so kadang-kadang tu kena buka balik jahitan...2x kerja tau..buka dan jahit balik..tetiba je rasa mcm xcantik lak dimata kita...hah..itu pun masalah gak tu...kena buka lagi dan jahit lagi....sabar..sabar..dan sabar jela yer..

Bukan senang nk menjahit manik..kena lak benang bersimpul....mau rasanya nk gunting semua...hahaha..kadnag-kadang mau semalaman aku kena fikir corak dan bahan jahitan yang nak digunakan...tengah-tengah malam tadi aku terjaga dan otak ligat berfikir corak yang sesuai dijahit di leher baju pelanggan yang nak ambik bajunya isnin ni...arghhhh stress!

Nota Kaki : pasni dah xambik baju yg ada due date dah.....


1 comment:

Popular Posts