PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, March 28, 2012

Cara Bagi Orang Cepat Bayar Hutang...

Assalamualaikum...
hari ni ada pulak yang search kat blog aku 'cara bagi orang cepat byr hutang'...hihihi...kelakar betul..
 

Kalau realitinya..mmg xde cara yg boleh dipraktiskan pun utk suruh org cepat2 byr hutang...kecuali...kita bakor umah dia....hahahaha..jgn buat kelakar yer cik Roz...

Pendapat aku.. mmg sgt susah nk mintak orang byr hutang..aku terpaksa mintak hutang tu bila aku sgt2 kesempitan duit..kalau masa ada duit mmg langsung dah xingat semua hutang org kat aku..tul tak?

Apa yang aku amalkan setiap bulan ialah..byr semua hutang2 dulu..iaitu semua hutang yang melibatkan bank dan pihak ketiga..contohnya mcm pembyran broadband, bil api, bil air dan sebagainya..duit selebihnya baru la kita spend skit utk diri sendiri..kalau rasa diri xmampu nk beli apa2 that month..so xpayah nk berangan laa..duk diam-diam dan tengok jer...

Ikut nafsu mmg rasa nk beli baju baru laa..tudung laa..nk makan pizza, kenny rogers dan macam2..tp ohh tidak mungkin...byk yg perlu dibayar walaupun hidup bujang...so buat xtau jela dan abiskan pembayaran hutang dulu..kalau dah abis..kalau nk beli segala macam mak bapak pun boleh..

Kita yg berhutang ni pun kena fikir gak..maybe org yg kita hutang tu mempunyai masalah kewangan..masa dia pinjamkan kita..fine..maybe masa tu duit dia berlimpah-limpah kan...dia senyap xmintak apa-apa bukannya bermakna dia redha kita xbyr..tp...dia hanya mampu berdoa agar org tu murah rezeki selalu...hihihihi...mcm terkena debuss sebijik kat aku je ni...

Mmg betul..aku hanya mampu berdoa dari jauh agar dia sentiasa dimurahkan rezeki shj..itula cara aku gunakan utk suruh org byr hutang aku....hihihi...best tak??

4 comments:

  1. masa berhutang niat nak bayar insyaallah dipermudahkan....tp hutang dgn PTPTN mmg xblh nak setel2 lg.huhuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu aishah...hutang ptptn xjugak surut2 kan..hihihi...

      Delete
  2. aku ni jenis suka berhutang, tapi liat bayo hutang, mesti ko takot nak kasi aku pinjam duit kan, hahahaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. emme..ko dh byk duit..xpayah lagi nk berhutang...hahahaha

      Delete

Popular Posts