PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, December 15, 2010

Kegemaran saya..

Assalamualaikum..
Siapa yang suka makan asam..of coz la saya..hihi
Hari ni saya nk bgtau asam kegemaran saya..iaitu buah mempelam a.k.a buah pauh/mangga
Uwaaaaaa...mmg boleh buat air liuq meleleh ni..
Jom kita tgk saya buat asam/jeruk mangga


Mangga yg paling best ialah mangga ni..ada org panggil mangga telur..tp sy panggil buah mangga kecik jer..hahaha..suka mangga ni sebab ianya sgt masam..

Memula sekali kupas kulit mangga..tp kalau xnak kupas pun xper..tp sy lebih suka kalau dikupas..Pastu potong kecil mengikut kesukaan masing-masing


Dah siap potong, letak gula  dan sedikit garam mcm gambar di atas


Pastu letak  kicap dan sedikit cuka..masukkan cili potong ikut kesukaan..saya biasanya letak 3 biji cili shj..sbb bila dh terendam lama-kelamaan cili tu akan jadi sgt pedas..


Gaul kesemua bahan2 campuran tadi dgn mangga


Jadilah camni..pastu boleh terus dimakan atau kalau nk sedap lagi simpan dlm peti ais kejap


Setelah beberapa jam disimpan dlm peti ais (kalau disimpan 1-2hari lagi sedap)..buah mangga td akan jadi camni..sedikit kecut, air mangga dah kuar dan rasanya sgt sedap..sy mmg penggila asam ni..

SELAMAT MENCUBA!

p/s:kalu dibuat niaga ni..ramai yg beli!

4 comments:

  1. terliuhhh wehhhh..kat JB ni susah nak cari pauh ringan...kat kg petik depan rumoh jah,..hehe

    ReplyDelete
  2. k.ayu:sy jd tukang tulis ni pun terliur..haha..sy pun kait tepi umh jugok tu..kalu beli pun baru RM4 sekilo..rasanya kt kelate je ada buah pauh ni..tempat lain xjupe lagi..

    ReplyDelete
  3. teringat kat jeruk mangga yg mak buat. ahh..mengidam!!!

    ReplyDelete
  4. puan aina:hihi..sila suh mak awk buat!

    ReplyDelete

Popular Posts