PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Monday, September 15, 2014

Hipertiroidisme dan Shaklee

Assalamualaikum...

Saya adalah pesakit hipertiroidisme..Hipertiroidisme (tiroid terlalu aktif) adalah suatu keadaan di mana kelenjar tiroid anda menghasilkan terlalu banyak hormon tiroksin

Simptom: -
  1. Kehilangan berat badan secara tiba-tiba, walaupun selera makan dan diet anda masih normal atau bahkan meningkatkan.
  2. Degupan jantung yang pantas (tachycardia), rentak jantung yang tidak tetap (aritmia) atau berdebar-debar hati (berdebar-debar).
  3. Peningkatan selera makan.
  4. Gegaran
  5. Perubahan dalam corak haid
  6. Pembesaran kelenjar tiroid (goiter)
Beberapa jenis makanan yang saya amalkan untuk mengatasi masalah ini adalah :

1. Makanan yang kaya dengan kalsium seperti dengan susu rendah lemak, brokoli mmg kesukaan, bayam, sayuran hijau, kacang, almond...namun..dalam keadaan anak kecil Adam Rizqi yang comey tu..sy mengalami kesukaran nk amalkan makanan tersebut..so penyelesaiannya adalah dengan pengambilan OsteMatrix Shaklee sebanyak 4biji sebelum tido...selesai masalah dan ianya sgt senang..hihi..

2. Makanan yang kaya dengan Vitamin D adalah seperti sereal dan minyak ikan kod. Penyelesaian saya yang senang dan cepat adalah dengan memakan 2biji Omega Guard Shaklee setiap hari...

3. Makanan kaya dengan antioksidan. Nutrisi yang kaya dengan anti oksidan adalah seperti beta karotin, vitamin C dan E terutamanya buah plum, beri, ceri dan tomato..susah nk beli buah-buahan mcm ni kat Gua Musang ni..senang-senang..sy telan je sebiji Vitamin C Shaklee..bagus juga untuk mengelak daripada terkena selsema kan..

4. Makanan yang kaya dengan zinc yang boleh membantu ketahanan sistem tubuh dan juga untuk penyembuhan luka..zinc byk di almond, walnut, kacang, sereal dan bijian..alaaa..lagi senang..telan je sebiji Zinc Shaklee setiap pagi..

5. Ikan..biasa mmg sy memilih ikan untuk makanan setiap hari..xde masalah sbb ikan mmg senang nak dapat kan..

Vitamin Shaklee dah melengkap hidup saya sebagai pesakit hipetiroidisme ni..xperlu nak bersusah payah bagai untuk amalan pemakanan..Amalkan vitamin shaklee mcm sy ni jela..senang dan cepat..kita pun sihat..

Alhamdulillah..sehingga kini kalau pegi buat ujian T3 dan T4 di Hospital Putrajaya kandungan darah sy adalah diparas normal dan tidak memerlukan pemakanan ubat untuk kawalan hormon tiroksin..

#sayajualshaklee
#ID:908112


2 comments:

  1. BTOL BTOL SHAKELEE KO NI ROZ... HEHEHE.. TAKPE YG PENTING KO SIHAT, N shakelee byk membantu kesihatan ko, n menjana pendapatan?btol???

    ReplyDelete
  2. jemput singgah http://haniqhanisalihah.blogspot.com/

    terima kasih

    ReplyDelete

Popular Posts