PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, September 22, 2010

Catatan Perjalanan 2

10/9/2010 - Jumaat, hari raya pertama..pepagi lagi dah sibuk siapkan menu utk bersarapan...honestly xsempat nk gi solat raya..rumah aku tu semuanya menuntut tanggungjwb yg besar..menu raya kali ni seperti thn2 lepas gak..roti jala dgn kari daging..itu menu yang paling digemari..dan tidak dilupakan..nasi putih, acar timun dan daging bakar..

Kanak-kanak adalah org pertama yg datang beraya..sekali dtg 10org..abah yg rajin melayan dan bg duit raya..aku tukang buat air jer..pastu keluarga sepupu aku  belah mak chik aku dtg..turun sepupu tu..dtg lak rombongan sepupu belah mak teh aku..camtu ler raya..sekali serang 4jug air pun xckup..time ni ler nk jumpa sepupu-sepupu yang ada..semuanya dah bekeluarga dan beranak-pinak..boleh dikatakan kami berjumpa sekali setahun...duit raya segugus yg aku sediakan abis sekelip mata...seronok dpt kumpul ramai-ramai..

Tghari lak org laki solat jumaat..aku, mak, dan 2 org adik pempuan gie umah nenek..nk gi pagi2 mmg xsempat...mak ckp..pintu ditutup buat sementara...nnt ngamuk lak nenek aku kami tak dtg beraya..sebabnya hanya makcik Ida aku sorg je balik beraya kali ni..Pak Uda beraya belah mertua dia..Makcik Yati dan Paksu balik raya ke-3..best betul nenek aku buat nasi dagang lauk kari ikan tongkol..mmg mabelos laa...lepak umh nenek aku sampai petang..

Balik umh..rupanya ada lagi sepupu aku yg datang..abah yg terpaksa melayan..hihihi..pastu kakak aku dtg..layan lak budak kecik, anak buah kesayanganku yg byk celoteh tu..malamnya sibuk di dapur sediakan kuah nasi impit dan potong daging utk dibuat sate..

11/9/2010 - Sabtu, hari ke-2 raya... pagi2 lagi dah duk cucuk daging sate..membakar lak tugas adik aku..pastu org pertama yg datang ialah keluarga Pak Uda aku..tengahari tu ke rumah kakak aku lak sebab dia buat open house..mkn laksa dan juga sate..smpai ke mlm aku lepak kat situ sesambil melayan tetamu kakakku..

12/9/2010 - Ahad, raya ke-3..pepagi dah ke rumah nenek aku sbb hari ni nenek aku buat Majlis Akikah dan selawat anak Paksu aku... duk dapur tolong apa-apa yang patut sebab majlis tu berlangsung selepas zohor..selepas majlis menjadi tradisi..aku ler tukang basuh pinggan mangkuk dan gelas..naik kembang jari jemari ku yg comel ini  huh!penat den...petang aku cabut balik umh..terkejut babun jap sebab kt dapur umh dah mcm tongkang pecah..2 sinki penuh dgn pinggan...dah mcm kenduri lak..ermmm....sekali lagi jari jd kembang membasuh!..mlm tu aku tido awal..sori adikku, Miniey..xdpt tolong..sgt penat!

13/9/2010 - Isnin, raya ke-4, hari yang agak busy..Majlis Merisik adikku, Miniey...pepagi lagi dah terpacak kt dapur..keluarga belah lelaki nk bertandang pada waktu tengahari so kena la sediakan mkn tengahari...beberapa lauk yg disediakan..ayam percik, ikan cencaru sumbat bakar, kari daging, acar timun dan ikan masin.. oppss...pencuci mulut lak..puding coktail..Matahari dah terpacak tegak baru le aku berkesempatan utk mandi..itupun sebelum pihak lelaki dtg..nasib baik diaorg xramai yg dtg..hanya 3buah kete..beban utk membasuh pinggan xbyk sgt..hahahaha...

Tapi ada beberapa family yg dtg..antaranya termasuk keluarga kakak aku, Makcik Ida..ptg lak Makcik Yati dan Paksu..sekali lagi jari-jemari kembang membasuh pinggan mangkuk....penatnya tidak terhingga walaupun senyum sampai ke telinga..adikku yg best dpt cincin mahal..aku lak tukang basuh pinggan! huh...

to be continued....

p/s: org bertanya: rose, brepa episod citer ko ni? 
      org jwb: byk lagi...hihihi... 

4 comments:

  1. begitu la perjalanan seorang anak yg bertanggungjawab, ringan sikit beban mak kite kat dapur tu kan...same la cam Me, anak perempuan sowang lagi...tahun depan, raya umah Mertua lak...cene lah Mak kalo takde saya time raya nnt...dah..terbayang dah....

    ReplyDelete
  2. emme:camtu la tugas seorg anak..sy ada sorg adik perempuan bongsu yg mcm tuan puteri..kalau sy dan adik pempuan sorg lagi tu kawin..xdela org nk tlg mak nnt...

    ReplyDelete
  3. tapi tahun ni raya memang rasa cam penat semacam ek kak ek??sebab kat rumah aku pun bila time orang datang tu, membawak ke tengah malam pun ada orang lagik...tak menang tangan nak layan semua...ngalahkan buat kenduri dah rumah~~

    Gorengbaek - Cak???Rindu kite tak??

    ReplyDelete
  4. along:mmg betul along...raya thn ni sgt meriah..kenduri kawin pun byk..penat kan layan org dtg sampai diri sendiri pun xsempat nk gi beraya...

    ReplyDelete

Popular Posts