PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Monday, September 27, 2010

Catatan Perjalanan 4

17/9/2010 - Hari Jumaat, bangun pagi terasa kepanasan telah berkurang.. suhu hanya 36.5'C.. alhamdulillah.. kebah juga akhirnya demam panasku ini...tp yg menjadi masalahnya ialah kesan kemerahan semakin byk di muka, lengan dan kaki...lastly aku ambik keputusan nk gi klinik...so adik lakiku, Farid yg temankan...

Memula gi daftar, org sgt ramai..tetiba ada sorg makcik berikan aku no giliran yg dipanggil pd ms tu..maybe sebab anak dia telah menekan no giliran tu terlalu byk...huhuhu.....patut ler sebelum tu 2-3 kali no dipanggil tp xde manusia yg gi daftar...bersabar jela...pas dah daftar kena gi kaunter triage lak...lama juga menunggu utk dipanggil oleh MA tu...disebabkan aku demam dah 3hari so kena la gi ambik darah...berjam lak kena tunggu giliran utk ambik darah..nurse yg ambik darah tu lak sgt peramah..walaupun sangat sakit ketika dia cucuk jarum tu..dia mcm xjumpa urat utk dicucuk..pastu darah xkuar..terus dia tekan dan cucuk jarum masuk ke dalam...sakitnya pd waktu tu..dah byk kali aku ambik darah..ini le first time kena cucuk dgn kuat...aku just tersenyum palsu kegembiraan bila nurse tu ckp lengan aku panas....dah aku demam mmg la panas makcik nurse oiii...dlm hatiku berkata demikian...

Next kena tggu giliran utk jumpa doktor..kt kad jumpa doktor bilik no 4...tp bila dipanggil kena lak bilik no 8...apa-apa jela..aku nak cepat2 balik..byk benda nk dibuat ni...ok..doktor ckp aku suspek denggi sebab kandungan darah aku rendah..disebabkan aku alergik ubat..so mmg xde ubat akan diberi..kecuali utk alergik kemerahan kat lengan, kaki dan juga muka dapat ler ubat telan dan juga ubat sapu mcm kapur tu....aku diarahkan utk ke hospital pd hari ahad utk check darah lagi sekali...doktor bagi MC..huhuhu..sgt gumbira!

Siap ambik ubat dah kul 12.30 tengahari...adik aku yg musafir xdpt nak gi solat Jumaat..kesian adik aku..lagipun aku xsihat sgt so dia ler jd peneman takut aku pengsan tgh jalan..hihihi...aktiviti seterusnya adalah ke rumah Makcik Yati di Cheras..sampai kt sana terus mkn tengahari...aku terasa sihat skit..pastu kul 3ptg ke Kelana Jaya dengan makcik dan pakcikku sebabnya nak gi ambik kete...kete abah beli utk Farid..kete kancil 2nd hand jer utk adikku tu ulang-alik gi kelas...

Pas dah dpt kete..terus balik ke Kelana Jaya..pastu rehat jap then aku drive kete aku, Farid dgn kete kancilnya follow aku balik ke Putrajaya...ketar kepala lutut ms drive..nampak sgt aku sebenarnya xsihat kan..pastu balik ke rumah aku jap utk kemas barang..then gi umah makcik Ida lak...planningnya pas Maghrib aku nak bertolak balik ke kampung dgn kete kancil tu...

Planning tidak menjadi..sampai ke umh makcik Ida aku dah out...bdn aku panas mencapai 38.9'C...muka dan mata merah sebab terlampau panas...tampal cool fever..pastu adik aku gi beli air 100+...kul 10mlm..akhirnya aku decide nk gi hospital....dah tak tahan rasanya...

Ya Allah ramainya org kat Emergency Department Hospital Putrajaya...berjam-jam menunggu utk dipanggil daftar..masa daftar tu MA kt situ bebel kat aku sebab aku pakai sweater dan stokin..sepatutnya demam jgn pakai tebal-tebal sebab xleh nk release suhu panas kt badan..itu katanya...dia xtau yg aku ni menggigil kesejukan..pedulik apa...suhu pd waktu tu ialah 40.3'C...terkejut MA tu..katanya suhu sgt tinggi.... 

Menunggu doktor panggil sgt menguji kesabaran..kaki tangan aku dah lenguh..hampir tertido di kerusi...lastly jumpa doktor xsampai pun 5minit..dpt lak 3biji ubat dan ubt gastrik...aku mmg ada gastrik..doktor takut aku kena gastrik sbb aku xde selera xmkn..pastu doktor kata darah aku normal kecuali kandungan darah kurang 100 baru ler suspek denggi...hanya demam panas shj dan xperlu ulang utk ambik darah..Alhamdulillah..bukan denggi!...Balik rumah dah kul 1.30pagi...betapa lamanya aku duk kt hospital tu....sampai umah..mkn ubat dan terus tido....

18/9/2010 - Hari Sabtu, planning utk balik kampung xmenjadi..adik pempuan aku yg terpaksa ganti...dia terpaksa tuang cuti keje utk hari sabtu... kesian dia..kurang ler gaji dia utk bulan ni...dah ler dia akan benti keje utk gie kursus awal kanak-kanak taska under KEMAS 24hb nnt..huh!ini semua demam punya psl...

Kepanasan mula berkurang..ubat doktor bg 3biji tu aku just mkn bila mlm shj..sgt berjimat utk telan ubat sbb aku dah mls nk ke klinik ambik ubat lagi...Alhamdulillah adik pempuan dan adik laki aku selamat sampai kampung kul 5ptg dgn kancil tu...dan pd mlm tu jugak adik laki aku gerak balik ke Terengganu dgn menggunakan kete abah..si kancil tu tinggal kt umah untuk diservis oleh abah dulu..adik aku tu masih belajar ijazah pendidikan..kuar nnt jadi cikgu matematik..hihihi..pastu adik pempuan aku akan bergerak balik ke KL pada esk hari dgn bakal kakak ipar dia...

Masalah baru yg timbul lak..aku xleh nk tido mlm dan mula alergik kt badan...aduhai..kena telan ubat alergik jela...

to be continued lagi ler..panjang sgt kan korang boring lak nk baca...

p/s: minggu dpn kena jd urusetia meeting...kena siapkan maklumat sebelum gi kursus


4 comments:

  1. jgn biar demam lelame tau...bahaya...ni dah sihat dah ni? Alhamdulillah..leh aktif blog lagi...

    ReplyDelete
  2. emme:dh sihat alhamdulillah..
    insyaallah kalau ada ms sy akan sentiasa update blog ni..cuma xde ms je nk blogwalking bloggers lain....

    ReplyDelete
  3. mmg pun..tp doktor bg 3biji ubat shj..huhuhu

    ReplyDelete

Popular Posts