PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Wednesday, July 7, 2010

Balik Kg - Siri 2

Sambungan kisah balik kg..
.
Hari Ahad - sgt bersemangat..pagi-pagi lagi aku dah bangun..kejutkan pakcik kesayangan aku tu..Mr. Meor Syah utk bangun gi keje..rutin aku setiap pagi..xleh miss kalau tak nnt aku kena bebel sbb dia akan lambat ke tempat keje.. Eh..eh..lari drp topik lak...
.
Ok..ok sambung balik..dengan kerjasama adik aku..kami berganding bahu duk kt dapur utk masak bekfes..adik goreng ns..aku buat raw material..petik kangkung kt belakang umh.. (kt kg sayur xpyh beli..best..lagi best kalu putrajaya pun camtu...) pastu membasuh baju...kemas umh skit..hihihi.. dah siap semuanya..isi perut kenyang-kenyang dulu..pastu bersiap lak nk kuar ke bandar Pasir Mas...
.
Alahai ramai betul org kt bandar hari ni.. padahal hari bekerja..biasanya xdela smpai susah sgt nk parking dan jalan jem.. tempat pertama yg dituju..kedai beras.. beli beras utk aku 5kg dan utk CC 8kg..beras pulut 1/2kg..mahal lak beras pulut ni..ahh..xpela..kt KL lagi mahal sampai RM4 lebih.. Seterusnya borong keropok lekor sbyk 16batang..beli sayur..ikan siakap.. jajan skit utk kawan-kawan dan sempat gak rembat 2 helai tudung.. kalau kt Putrajaya tudung tu berharga RM18..kalau tawar/mintak diskaun pun leh la RM15..tp kt kg leh dpt RM13..apa lagi terus sambar 2 helai la kan...balik nnt leh beli lagi tambah koleksi.. Adik aku lak beli tilam dan bantal kekabu.. fikir nk sedap tido je adik aku tu..confirm susah nk bangun kalau dpt tido tilam kekabu ni...
.
Alamak dah over tengahari ni..dh janji dgn mak nk balik sebelum kul 1 sbb nk siapkan lunch utk adik bongsu aku tu..balik sekolah bdk tu nk mkn ns..dengan secepat kilat merempit balik..hihi..sempat sampai before kul 2.. nasib baik ikan siakap dah dibuang sisik dan dibelah.. senang koje den nk buat siakap 3rasa... tung..tang..tung..tang..kt dapur..kul 3.30 ptg baru siap masak.. kul 4ptg baru mkn tghari..kalau kt kg..mmg camtu ler keadaannya.. bekfes dan lunch yg akan dilewatkan beberapa jam...byk agenda yg nk dilaksanakan..hihihi
.
Kul 5 ptg lak gie tempah baju raya sebyk 3pasang....buat baju kurung jer..nasib baik RM20 je sepasang...xdela pokai nnt bk byr upahnya..pastu ke rumah kakak aku lak..layan bdk kecik ank buah kesayangan aku sorg tu..imran yng berumur 3thn.. Sempat buat kek carrot walnut dan coklat cupkek.. lupa lak nk snap pic.. pastu kidnap imran jumpa atuknya..Balik rumah dah mlm....hihihi..bebel mak aku..sbb dia dah bercadang nk buat ns lemak esk pagi..bahan-bahannya kena la sediakan awl..mak aku pagi2 esk nk keje lak..takut tak sempat.. lagi tambah bebel mak aku sbb aku telah membasuh kete sehingga kul 9.30mlm..sorg2 memandikan TJ tanpa pembantu..biasanya ada 2org adik aku yg tolong..dah diorg xde..so memakan ms skit nk mandi dan lap TJ..bebel kejap je tu..esk aku dah nk balik Putrajaya..
.
Kul 10.30 mlm..kakak aku dtg menjemput imran.. duk sembang sesambil tgk Mentor 4...Mohd menang..yeay..!!hampir kul 1pg baru leh tido..penatnya!!seharian yg sgt kalut ke-sana ke-mari..terlampau byk sgt benda yg nk dibuat...mmg xsempat nk dibuat kalau balik sehari dua...
Isnin - bangun pagi..goreng ns..sbb ns lemak tak menjadi..mak patah hati nk buat..hihihi..tp abis sepinggan gak mak mkn ns goreng..utk abah lak bwk bekal ke kedai.. ns goreng dgn ikan kering dan petai..kegemaran abahku...
.
Planning kul 10 nk bergerak balik KL tp ter'postpone' sampai kul 11 lebih..pastu singgah kedai abah jap.. sempat gak kidnap serai yg ditanam di tepi kedai abah..dan perencah sup bunjut mak yg tergantung di kedai..hihihi..masuk buku 3lima ye mak...!!80sen jer..
.
Kul 12tgahri bertolak dan singgah di bandar Tanah Merah sebb nk beli serunding daging.. Alhamdulillah perjalanan lancar walaupun sgt byk lori utk dipotong.. 2x gak kete yg sgt bangang kena hon dgn adik aku.. disebabkan adik aku yg drive perjalanan telah menjadi 6jam shj..hihihi..tp 2jam terperangkap dlm drp Kepong ke Pantai Dalam..Al-maklum ler time org balik keje... Lepak umh adik aku jap..pastu gi tapau ns sup daging..nyum..nyum..sedapnya sup daging.. pastu kul 8 aku grk balik ke Putrajaya..alahai 1 lagi rintangan yg menguji kesabaran..jem drp federal highway sampai Puchong Perdana...9.30 mlm baru smpai umh..biasanya 30minit je ke Pantai Dalam tp dh jadi sejam setengah disebabkan jalan jem...
.
Syukur aku smpai ke rumah dalam keadaan yg selamat..kemas barang2..mkn dan zzzzzzz....titon..esk koje...meeting lak tu..aduhai!!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts