PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Tuesday, July 13, 2010

Kari Ayam..

Kecoh betul la aku ni kan.. kari ayam pun nk cite dlm blog ke?hihihi..biar laa..suka hati aku ler..itu blog aku punya.... apa-apa pun aku boleh citer..

Ok..ok..ok..berbalik kepada citer psl kari ayam ni.. semlm aku telah men'gediks' diri terasa nk mkn kari ayam.. tghari semlm sempat ler ke Gaint cari serbuk kari Babas.. biasanya aku suka guna Adabi tp kali ni try serbuk lain lak.. kelapa parut pun dah ada kt umh.. so xpayah beli santan..

Dengan perasaan gumbira balik umh..kuarkan ayam dan kelapa parut yg membeku dlm freezer.. ok lepak dulu jap.. biarkan ayam cair drp beku (keras mcm batu tu..) rendam dgn air..pastu kelapa lak rendam dgn air pns..

Jom kita belajar memasak kari ayam cari cik rose..mula-mula kupas bawang kecik merah 4-5 biji, halia skit then tumbuk hingga lumat.. tumiskan bwg tersebut dgn myk skit shj..pastu masukkan bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis dan buah pelaga..tumis sekali hingga naik bau..pastu masukkan serbuk kari Babas (serbuk kari kena campur dgn air dulu) dan biarkan dlm seminit dua..kemudian masukkan ayam.. gaul dan biarkan seketika..pastu masukkan sedikit santan (kelapa parut tu aku blender dan tapis dulu..ayam lak dh basuh siap-siap before masuk freezer) ..biarkan dlm 5 minit then br masukkan semua santan td.. ok..pastu masukkan garam secukup rasa..asam keping sekeping dan skit gula.. kacau dan tggu la smpai ayam empuk..then boleh mkn..simple kan kari ayam aku ni..

Dan ini ler hasilnya..sedap hingga menjilat jari..


Lagi sedap kalau dpt cecah dgn roti..meletoppp...!!
~Selamat mencuba~

p/s: saper-saper yg terliur kari ku ni..sila ler buat sendiri yer..hahahaha...


2 comments:

  1. Nyum2.. cam sedap r kak rose..(mood budi bhsa nih) kuikui.. bila kau nak mskkan utk aku ni?
    aku terus terang x reti masak, xda sapa nak ajar.. huhu cedeys..

    nway thanks sbb tag aku, tpi aku x tau nk bls apa, sbb ak x minat sgt ngan kontest2 nih..

    ReplyDelete
  2. mmg la sedap wahai cik nuril..chef yg masak..hihi..xreti masak boleh belajar drp saper2 pun..cuma nak ke tak nak jer..meh la dtg umh aku kalau nk rasa masakan aku...

    psl contest tu..ok..never mind..aku xkisah pun..!

    ReplyDelete

Popular Posts