PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Tuesday, March 29, 2011

Kenapa aku marah dan stress??

Assalamualaikum...hari selasa..ermmm...nape bukan hari jumaat??uwawawawa..nk cuti!..mood tak stabil ni..penat, sakit kepala, mengantuk dan stress..drp last week mmg aku sgt byk keje yg nak diuruskan..ditambah lak kene ke taiping/selama,perak untuk lawatan projek..ditambah beban dengan hal bdk umh aku yg giler dan mental tu..

Cerita dan gambar ke taiping/selama, perak akan diupdate soon k..petang ni lak ada meeting...so kalau dah settle semua documentation utk meeting ada la sikit ruang untuk aku upload dan update blog ni nnt k..

Next lak citer bdk umh aku ni..honestly it was the first time sepanjang aku duk hampir 5thn kt umah tu terjadi benda2 yang sgt menjengkel dan menyakitkan hati ni...bdk2 baru (3org) ni masuk pada bulan 2, keje swasta dgn gaji yg besau, umur 24-26 thn..baru hampir 2bulan duk umh tu macam2 hal terjadi..kwn2 sebelum ni pindah pun sebab berpindah tempat keje dan ada yg berkawin..bukannya kes tak suka duk kt situ..tuan umh aku tu sgt baik..semua masalah boleh disettle bila bgtau dia..xpernah la aku jumpa tuan umh yg sgt bertimbang rasa seperti dia..lagipun tuan umh tu mmg sekampung dgn aku dan selalu dtg umh aku bila aku balik kg..

Kes yg telah terjadi..gril kt umh aku tu rosak, kunci dia dah longgar so selalu akan terkunci sendiri,,aku dah letakkan tape supaya kunci tak tersangkut tp kalau dh hari2 buka tutup, tape mcm terlonggar skit dan kunci tu akan jatuh..ms nk tutup gril dia akan tersangkut..secara comman sense dan logik, nk masuk tu tekan la skit tape kunci gril tu then baru tarik gril supaya gril tu tak tersangkut..tp diorg ni aku dah bgtau..still lagi duk hempas2 gril tu setiap kali nk masuk umh..mcm dh nk tersangkut gril besi tu..dah la gril ditutup kuat, pintu pun sama..dihempas jugak..aku selalu terkejut..nk gugur jantung rasanya..kalau rosak, sape nk ganti??ingat murah ke nk beli gril pintu tu??

Next kes lak, barang kt umh byk yg rosak..kettle elektrik aku rosak, wayar extension pun rosak smpai tercabut plugnya, periuk aku berlubang, washing machine kwn aku tertanggal tempat nk tekan-tekan menu machine tu, pintu peti ais dihempas-hempas nk terbalik bagai, almari ditutup dgn kaki..giler ganas tahap gaban budak2 ni..aku menyaksikan semua tu dgn mata aku sendiri...dah ditegur dan dinasihat dgn cara elok..bermasam muka dan tak bertegur sapa lak jadinya...

Seterusnya..one day aku balik keje nk membasuh, wayar washing machine tu akan disambung ke toilet sbb umh aku xckup paip utk kegunaan membasuh...so ms nk sambung wayar ke paip tu aku ternampak sisa najis di atas lantai di tepi sekeliling mangkuk, tandas umh aku tandas cangkung..mengelupur aku kt situ..nk muntah, nk marah, nk lempang org..masa tu mmg api la kuar daripada kepala aku ni...perasaan marah tu lebih byk menguasai berbanding dgn rasa nk muntah td...huh..dgn pantas aku taip sms yg berbunyi lebih kurang begini kpd semua ahli umh aku " kpd yg berkenaan, balik umh tlg bersihkan sisa najis anda, xde org kt umh ni yg nk bersihkan, tlg jaga kebersihan, sblum keluar tgk la dulu mangkuk tu dan basuh sisa anda, tqvm"..dh siap membasuh dan jemur baju, aku terus ke umh makcik aku bermlm kt sana..aku xleh nk hadap muka2 diorg kt umh tu..aku takut nnt aku sound diorg tanpa kawalan..so better tenangkan diri dulu..lagipun masa tu nenek dan atuk aku ada kt umh makcik aku so leh la melawat diorg sekali..

2hari aku menunggu toilet tu dibasuh tp sekor pun tak buat..kalau xnak mengaku xper..at least ambik inisiatif basuh la kan...kalau dah xnak org lain nampak, time org xde gi keje ke..time org tak balik keje lagi, tgh mlm2 buta ke..basuh laa....lastly aku jugak yg basuh..hampir sejam aku alirkan air hingga tanggal semua sisa tu..tuang clorox, tuang dynamo...memberus la aku dgn keadaan marah dan stress...lepas dah bersih pandai lak guna toilet tu...mau tak aku geram nk lempang sekor-sekor manusia tu...nk ke lelaki buat bini dgn pempuan camni??

Kes lain ialah dh byk kali aku nasihatkan supaya jimat elektrik, aku xnk nnt eletrik byk, pastu kena tambah duit utk membayarnya..tp dh byk kali bgtau pun still sama jugak perangainya..aku selalunya tido awal..bdk 3org tu tido lambat..bila aku tersedar kul 2-3 pagi semua lampu tak ditutup, kt dapur, ruang tamu, bilik air..manusianya xde..apa fungsi lampu tu dibuka kalau orangnya xde??pernah sekali aku terbangun kul 2.30pagi nk ke toilet..lampu semua menyala..xtau sape panaskan tomyam atas dapur, dh hampir kering..Ya ALLAH..Time tu aku mengucap..nk pecah dada aku nk marah..buatnya tomyam tu kering..meletup terbakar camner??tak ke mati rentung semua org...giler laa..aku terus sms bgtau hal tu...aku xnk ckp sbb aku tau aku akan marah nnt..boleh tak sekor manusia tu ckp "alamak nasib baik tak tertido"..geramnya aku bila terdengar..

Keadaan kat dapur..xpayah la nk ckp..plastik smpah merata-rata..pinggang mangkuk tunggang-langgang, lantai berpasir, baju sidai merata-rata..aku la bibik kt umh tu, balik keje susun pinggang, sapu lantai..bakul sampah lak mmg aku xsuka berkongsi sbb aku tau smpai mati pun asyik aku je yg akan membuang smpah tu..gaji 3manusia tu 3-4ribu sebulan tp 1bakul smpah pun xleh nk beli..aku nk tgk selama mana diorg guna plastik letak atas lantai tu..nampaknya smpai skrg iaitu hampir 2 bulan..ok tak?

Alhamdulillah..sekor manusia semlm sms aku mmg dh lama tak berckp dh bgtau dia nk pindah end of this month..aku bersyukur dan 2 lagi tu end of next month..the best part is sekor tu pepandai je carik org ganti dia duk bilik dia..padahal semlm siap suh aku carikan org..mmg ckp loklak betul..kejap itu..kejap ini..aku ni pantang betul org camtu..aku iklan bilik tu kejap je dah ada org kol dan book..bukan payah pun nk carik org...nak tau nape dia suddenly nk pindah??hahaha..sebabnya aku tegur dia bwk kuar almari baju letak ruang tamu..padahal aku dh bgtau almari tu kwn aku bg dia guna..boleh lak dia kata kwn aku nk dtg ambik balik..bila masa aku ckp??pepandai jer...then ada lak sekor jadi tukang hasut...gitu ler jadinya..aku mmg menunggu je dia kuar, kalau aku zalim dah lama aku halau...bukannya aku tak berani nk buat...!

Kadang-kadang aku terfikir..adakah aku yg cerewet dlm segala hal dlm rumah tu??aku dh bgtau semuanya..aku bg kongsi guna peralatan aku dlm umh tu..aku dah bg sewa tempat tinggal..ms memula nk masuk dulu bukan main merayu nk duduk..tp bila dah duduk..sekor pun tak hargai..sekor pun xde rasa tanggungjwb..dulu kekuatan aku sorg housemate aku tu..last week dia dah ke sabah..then nasib baik adik aku lak menggantikannya..skrg ni aku balik sbb ada adik aku..

Byk lagi kes yg terjadi..aku dah xlarat nk recall dlm memori aku ni..letih dan menyakitkan hati..Aku berharap bila diorg dh pindah..budak baru xde buat hal camtu..dalam 2bulan ni aku asyik nk marah dan stress jer..hari-hari tepon org BPH mintak cepatkan permohonan kuaters...xtahan laa..pasni byr mahal pun xper laa..asalkan aku tak dibeban dgn kerenah manusia pengotor dan tak de rasa tanggungjwb ni...sekali aku dh benci kt org tu..smpai bila2 pun aku benci k...



5 comments:

  1. sabar rose, tak elok marah2 terus, aku paham dah , nape ko stress n marah2...aku dah baca entry luahan hati ko, sabar...mmg la, mcm2 karenah manusia yg tak berkenan di hati kita, tu la resamnye duduk ramai2, dpt yg elok perangainye, alhamdulillah, aku doa suatu hari nnt segala penyeksaan ko berakhir cepat, InsyaAllah...teruskan call Bhg Hartanah...nnt dowang akak cepatkan name ko dpt kuarters, leh ajak aku dtg tolong tengok ko ngemas, hahahaha!

    ReplyDelete
  2. kalau sy ditempat rose pom sy akan marah sebagaimana rose marah..tp benci membenci tu sy harap jgnlah sampai ke mati ye..

    rose tau kan org yg memaafkan lebih baik dr org yg meminta maaf..

    ReplyDelete
  3. emme:aku xdela marah sgt pun..marah aku kejap je, buang tenaga je nk marah lama sgt..by the way, aku dh dpt sorng kwn utk tlg mop lantai umh baru aku nnt..hahaha..thanks ye emme..

    ReplyDelete
  4. siti:thanks atas nasihat tu..sy dah maafkan segala kesalahan diorg tu..perasaan benci tu akan hilang ditelan kenangan baru...jgn risau sy bukannya seorg pendendam..cuma doakan diorg berubah perangai nnt

    ReplyDelete
  5. sabor ek kak..den pom penah rasa duk beramai2 nie..mcm2 perangai la..tp sib baik xSETERUK depa tue..

    moga2 diorg akan berubah la nant..

    ReplyDelete

Popular Posts