PENAJA RASMI.....!

KAWAN-KAWAN SAYA

Thursday, April 15, 2010

Kursus Kenegaraan (BTN), Meru,Klang

Kursus BTN mmg wajid dihadiri oleh setiap penjawat awam sekali dlm perkhidmatan...Kursus ni adalah dibawah selarasan KKLW so staff2 yang datang adalah dikalangan agensi-agensi pelaksana di bawah KKLW seperti RISDA, JHEOA dan KEJORA. Semuanya seramai 119 orang..termasuk aku ler tu..huhu..

Bila dgr je kursus BTN semua org pasti rasa takut dan seram..hahaha..maklum la kursus ala-ala tentera..sebabnya jurulatihnya adalah org pencen tentera..tapi sebenarnya kursus yang aku hadiri selama lebih kurang 5 hari ni xdela teruk sgt...

1st day (27/11/2008, Khamis) - Bertolak dari KKLW kul 11.00 pagi (alaa..lebih skit kot)..pastu leh lak abg Jai (Driver bad NAM) xtau jalan..3 kali pusing kat NSTP Shah Alam..hehehe..nasib baik ada Amin sebagai penyelamat..akhirnya kul 12.30 tghari sampai kt KBN, Meru..masa pendaftaran adalah kul 2.30 - 4.30 petang..so lucky sbb jurulatih tu bagi dorm dengan selimut, cadar dan sarung bantal suh kitaorg rehat2 dulu..so aku ambik kesempatan utk kemaskan katil dan iron bj utk 4 hari seterusnya di KBN ni..pasni confirm dah xde masa lagi nk iron baju ni.. Rasanya 1st day xde yang menarik sgt sbb petang tu just belajar utk dengar command kawad dan malamnya lak dengar pembentangan kertas keje 1 : Tanahair


Ini le katil aku...uwahahahaha...

2nd day (28/11/2008, Jumaat) - Pagi2 buta dah bangun..kul 4.30 pagi lagi beb... wawawawawa.... ngantuknya xpayah nk ckap ler..pas solat subuh kul 6 tu..kena dgr lak tazkirah..alamak aiii..dia just bc teks jer...punya la ngantuk..siap aku ni terlentok-lentok lagi..dah la aku duk kt depan...selamba jer tido..hehehe...pedulik arr...dh abis tazkirah kena lak berkawad kt dataran. gambarnya ada dibawah ni...hehehe..

Ini ler dataran kawad..pagi petang tempat kitaorg berkumpul dan nyanyi lagu 'Negaraku'

hari ni dari pagi til petang kena dengar pembentangan kertas keje 2: Rakyat, Kertas keje 3: Kerajaan dan kertas keje 4 : Kedaulatan dan Rumusan..dalam 4 kertas keje tu..hanya i je penceramah yang paling best iaitu kertas keje 3..yang lain2 tu mmg ngantuk tahap cipan..paling tak best kertas keje 4..penceramah tu harapkan muka je hensem tp ceramahnya asyik bertanya sana-sani tp persoalannya asyik tergantung jer..bengang betul aku dgn penceramah sekor tu..disebabkan hari Jumaat so dapat ler kaum Hawa berehat lebih skit tengahri tu..maklum le kaum Adam kene gie solat Jumaat kt masjid..

Petang adalah cabaran naik menara guna lain..dengan erti kata lain 'abseiling' (Betul la kot ejaan..aku main tabuh je nie...)..memula tu takut gak ar..tp xdela aku sampai ketar tubuh badan..aku rasa xsabar nk cuba jer..sesuatu yg baru..yang xpernah aku cuba sebelum nie..biasanya aku ni penakut orangnya tp tetiba lak aku xrasa apa2..hahaha...mmg best sgt buat abseiling ni..first seram but then bila dh turun dr atas tu mmg seronok la..sekali je dpt naik..kalau dpt cuba kali ke2 kan best..tp mmg xleh sbb ramai lagi yg tggu turn..so..sekali sorg jela nampaknya...first time in my life..pasni ntah-ntah mmg xde lagi la kot

Malamnya lak telah dibahagikan kepada kumpulan..aku lak dpt kumpulan 10..ini le ahli-ahlinya. Lagu nyanyian kumpulan kami adalah lagu 'Keranamu Malaysia'. Nasib le lagu kami tak susah..leh ingat rentak dan rima...kalau bg lagu lain aku xtau ler...dah ler group aku ni sempoi skit..manakala fasilitator kami adalah En. Shahril Asraf..sorg fasi yang aku kira agak sempoi gak laa..best ar En. Shahril..

Kumpulan 10: Dari kiri (lelaki) : Ra'of, Riduan dan Brand
Dari kiri (pempuan) : Rose (aku ler tu..), Zarina, Mimi, Sue,
Shida, Cik Lizawati (Jurulatih), Shitah dan Farah

3rd day (29/11/2008, Sabtu) - pagi2 bangun mcm biasa kul 4.30 pagi..pastu tazkirah bacaan teks...uwawawa..ngantuknya..pastu cabaran paling getir yang aku rasakan..larian 2km maksimum dlm masa 24 minit bagi pempuan dan 18 minit utk lelaki..jenuhnya aku berlari sebab kawasan situ berbukit..paling tak tahan ialah saat2 kilometer akhir..bukitnya Ya Allah tingginya ku rasa..kaki mmg dh xlarat nk menapak lagi ler...akhirnya aku sempat gak abiskan 19 minit beb...Okla tu daripada xboleh kan...

Petang lak ada ujian untuk kecergasan..ujian ni xdela susah sgt..lompat tepuk kaki...lompat tali pendek..ujian pernafasan..hehehe..mcm2 jer...akhirnya aku dpt ler 65 markah..everage markah aku tu untuk yg berumur 30-35thn..uwawawa..nampak sgt aku ni tak cergas..tp ok ler...jauh sgt dgn umur aku kan...
Aku nk citer skit psl Latihan Dalam Kumpulan (LDK)..pada pendapat aku LDK yg dikelolai oleh En. Shahril aku rasa so far so good coz..dia takde nk menyusahkan semua ahli kumpulan aku..semua pendapat yang dilontarkan oleh ahli group aku diterima dan dikomen dgn baik sekali..nampaknya aku tgk fasi aku ni semua yg berfikiran terbuka..walaupun dia sengaja mencetuskan kemarahan kwn2 dan aku sekali..hehehe..caya la En. Shahril...kalau jumpa En. Shahril di Putrajaya ni..akan ku tuntut Twisties denganmu...Paling best ialah time main game 'SOS' or 'BINGO' tu..alaaa..permainan 'X or _/' tula..between 2 groups..group aku yg menang..biasa la aku ni kan seorg yg nk menang jer..walaupun permainan tu simple tp ianya mmg mencabar minda gak la...sbb strategy yg diatur mesti la utk dapat markah dan juga nk sekat kemaraan pihak lawan..lastly group aku gak menang..sebab tula kena tuntut Twisties dgn En.Shahril nie....

4th day (30/11/2008, Ahad) - bangun kul 4.30 pagi..aktiviti mcm biasa..solat subuh berjemaah then tazkirah..aku tak tido tp aku asyik duk mengumpat dgn Brand...kalau tak sembang..mmg confirm le aku tido lagi..kali ni leh sembang sebab aku duk dlm group..tempat lak kena kt belakang..apa lagi ambik kesempatan utk sembang ler..aktiviti pagi aku rasa senaman biasa jer sbb pagi tu budak2 lelaki buat hal dtg lambat kt dataran..diorg semua kena pumping maybe dlm 20 kali kot..so kitaorg kaum hawa ni hanya boleh memandang jela...nasib baik tak kena pumping...tp pedih gak la telinga kena dengar ceramah oleh jurulatih..sabor jela!!

Petang..aktiviti kembara..mmg best gak ler redah hutan, bukit bukau dan paya...nyamuk dan tanah yang lecak..abis kasut aku kotor..nasib baik xde pacat tau...aktiviti bermula kul 5 petang and setiap kumpulan kena sampai balik di kem paling lewat kul 6.30 setengah...masa yang diperuntukkan adalah sejam setengah...sempat gak la kitaorg balik kul 6.30 petang..maklum la ada sorg puteri raja dlm group aku dia kata kaki dia crem..ermm..malas nk komen!!

malam lak..persembahan nyanyian kumpulan..aku dah agak dah..kumpulan aku ni sempai kan..xde yng istimewa pun nyanyian kumpulan kitaorg nie..pastu ada tayangan video..dlm tayangan tu ada perkara yng mmg xsanggup aku tgk..awal2 lagi aku dh tutup muka...wawawawa..takutnya sbb dlm video tu sorg lelaki mengamuk dan sesuka hati je dia tetak org yang lalu lalang di depannya..kejam dan zalimnya org mcm tu..patutnya dia ditembak mati..lain2 video adalah mengenai negara malaysia kalau politik bergolak apa kemungkinan akan terjadi pada negara kita nie..kesedaran yg aku perolehi adalah kita patut bersyukur kerana berada di dlm sebuah negara yng aman dan damai..sebagai penjawat awm..kita patut menunaikan tanggungjwab utk mengundi..ramai gak yg menangis..tp aku ni tetiba lak keras hati..xde secuit pun aku rasa..ntah ler..aku sendiri pun xtau apa perasaan aku ketika tu..maybe keadaan menjadikan aku seorg yg keras hati kot...hahaha....

5th day (1/12/2008, Isnin) - bangun lewat skit sebabnya hanya solat berjemaah utk subuh jer..tazkirah lak xde..selamat ler..hehehe..then utk senamrobik kali ni..kena menari poco-poco..first time aku join..maklum la sebelum ni aku suka tgk org menari poco-poco..alamak aii..step dia xdela susah sgt..tp aku je yg xreti..uwahahaha....pastu bersiap nk gie exam...ini gambar dlm bilik bersama kawan2 before hadir exam.

Barisan pempuan yang sama bilik dengan aku...sempat bergambar before gie exam pagi tu..nk ambik kt luar mmg xleh sebab zon larangan..dalam bilik jela leh bergambar..
Exam bermula kul 9 pagi till 10.30 pagi..kul 10.00 pagi aku dah kuar dr dewan..rupanya xde soalan pun kuar based on dlm buku..penat2 je diaorg bc buku..aku lak?hahahaha...aku xbc pun buku...buka je buku..aku tido..xcaya?tanya kwn2 yg 1 bilik dgn aku..terutamanya Ana (Bahagian P&I..kerani En. Asroh..hahaha..jgn marah ye Ana) yg menjadi saksi..hahaha...buku adalah ubat yg paling mujarab utk buat aku tido..terutamanya kalau bc buku mengenai fakta...
Pastu ada majlis penutup..kena berbaris kt dataran..then bersalam dengan semua org...then..boleh balik..tak sabar betul aku nk balik...mujur la Meru ke Putrajaya just setengah jam jer...sampai umah kul 1 tengahari...aku kemas bj...basuh baju yang berbau busuk tu..2 kali mesin pun tak abis...hehehe...pastu membuta le keje aku..
Hari selasa (2/12/2008)..aku decide malas nk keje...jalan pun mengangkang jer...betis dan paha mmg sakit sangat..biasa la bukannya selalu exercise..seumur hidup leh kira dgn jari kalau gie jogging...nampaknya minggu ni aku just keje utk hari rabu dan khamis jela yer..jumaat aku nk balik kg utk raya haji..aku cuti till 14/12/2008..wahhh...seronoknya jumpa family setelah hampir 2 bulan lebih tak balik...jumpa lepas raya..Selamat Hari Raya Aidiladha ye utk semua kawan2....

No comments:

Post a Comment

Popular Posts